U kunt zich met dit formulier aanmelden voor de inschrijflijst van de HB-afdeling voor leerlingen van groep 5 t/m 8
De VHB-groepen hebben allebei plaats voor 20 leerlingen. Bij aanmelding wordt de leerling geplaatst op de wachtlijst. Hieronder worden de stappen benoemd voor het aannameproces.
Stap 1 Volgorde aanname
Gekeken wordt naar de criteria van de volgorde van de inschrijflijst:
-
Broertjes of zusjes zitten al op school.
-
Er is plaats in de groep voor het betreffende leerjaar.
-
Groepssamenstelling (bijv. verdeling meisjes/jongens).
Stap 2 Kennismaken
Er vindt een intakegesprek plaats met ouders en de intern begeleider (IB-er).
Dit gesprek heeft als doel om kennis te maken en te onderzoeken of de VHB-groep een passend onderwijsaanbod voor de betreffende leerling kan bieden. De rapportage van het intelligentieonderzoek (zie stap 4 criteria) wordt voorafgaand aan het gesprek met de IB-er gedeeld.
Stap 3 Informatie verzamelen
Na dit eerste gesprek neemt de IB-er (na toestemming van ouders) contact op met de huidige school, degene die het intelligentieonderzoek afgenomen heeft en eventueel andere betrokken partijen. Dit om de leerling beter in beeld te krijgen en om te bepalen of wij een passende plek zijn. De IB-er gaat zo nodig kijken op de huidige school van de leerling om een nog beter beeld te krijgen van de leerling. Mocht de IB-er geen goed zicht kunnen krijgen op het kind omdat zij geen contact op kan nemen met bovengenoemde betrokkenen of het onderzoeksverslag niet kan inzien, dan kunnen we niet overgaan tot de volgende stap.
We plannen een wendag in, waarbij we observeren hoe de leerling functioneert in de VHB-groep en hoe de leerling omgaat met het aanbod en de werkwijze. De leerkrachten van de groep worden na de wendag gevraagd naar hun beeld. De IB-er neemt dit mee in de beeldvorming. Mocht het nodig zijn, dan kan de wenperiode verlengd worden tot maximaal 2 weken.
Stap 4 Onderzoek of de VHB-groep een passend onderwijsaanbod heeft voor de leerling
Criteria voor besluitvorming:
-
Een hoge score op een intelligentietest (Voorkeur: WISC: IQ > 130), bij voorkeur afgenomen door een orthopedagoog met kennis van HB.
Bij een leerling waarbij niet boven de 130 wordt gescoord op de intelligentietest, maar waarbij de kenmerken van HB aanwezig zijn, wordt overwogen of aanname mogelijk is. Het totale IQ is in dit geval wel 125 en daarboven. Hierbij is het wel belangrijk de kenmerken goed in kaart te brengen. Die kunnen bijvoorbeeld bij een hoge intelligentie (125 of hoger) wellicht de doorslag geven om een kind wel of niet aan te nemen. -
Goede resultaten op methode en niet-methode gebonden toetsen.
Met behulp van de resultaten in het leerlingvolgsysteem wordt gekeken of de leerling presteert naar kunnen, of er achterstanden zijn op één of meerdere vakgebieden en hoe groot de achterstand is. We kunnen een achterstand van maximaal een half jaar bedienen. -
Hoogbegaafdheid is voorliggend.
Bij complexere problematiek (dubbele bijzonderheid) dient HB voorliggend te zijn. Heeft een leerling meer ondersteuning nodig vanwege een ander leer- of gedragsprobleem, dan zal plaatsing afhankelijk zijn van de hoeveelheid leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben in de groep. -
De leerling past in één van deze profielen: zelfsturend autonoom, aangepast succesvol, onderduikend of uitdagend creatief (Betts & Neihart, 2010).
-
De leerling heeft een goede zelfstandige leer- en werkhouding.
-
De leesontwikkeling van de leerling is op niveau.
Stap 5 Besluit wel of niet toelatingAls we alles goed in beeld hebben, bespreken de directie, de IB´er en een HB-specialist de leerling. De directie besluit over toelating.
Als de leerling niet wordt toegelaten krijgen de ouders hiervan een schriftelijke bevestiging met onderbouwing waarom de leerling in de VHB-groep geen passend onderwijsaanbod kan krijgen. Wanneer de leerling wel wordt toegelaten vullen ouders het online inschrijfformulier in.
Voor meer informatie over ons VHB onderwijs kunt u contact opnemen met Nathalie Boskma (035-6941362).