Onze missie voor de leerling van het voltijd hoogbegaafden (VHB) onderwijs is dat zij zich cognitief goed kunnen ontwikkelen, daarnaast ook vaardigheden aanleren om tot leren te komen en zich sociaal en emotioneel positief ontwikkelen. Hierdoor ontwikkelen zij voldoende vaardigheden om zich na onze school goed te kunnen blijven ontwikkelen in het voortgezet onderwijs.
De drie elementen: uitdaging op cognitie, aanleren van vaardigheden om tot leren te komen en het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling vormen de kern van ons VHB-onderwijs. Deze drie elementen zijn ook de kern van ons reguliere onderwijs, we geven er in onze VHB-groepen op een andere wijze invulling aan. Hoe we dat doen leest u in onze visie.
We concretiseren dat nog verder in de beschrijving van ons aanbod.
Om de drie elementen uit de missie te kunnen bieden, is een leerklimaat en leeromgeving nodig waar leerlingen zich veilig en gezien voelen. Dit doen wij door:
-
De leerkracht die vertrouwen en veiligheid biedt en de leerling benadert vanuit kennis over de hoogbegaafde leerling.
-
We creëren een leerklimaat met andere hoogbegaafde leerlingen.
-
We creëren een leeromgeving waarin zingeving en inzicht centraal staan en waar begeleid wordt op zelfsturing.
Onze 3 elementen uit de missie geven we richting op de volgende manier:
1. Uitdaging op cognitie
-
De leerstof prikkelt en daagt uit (verrijking; verdieping en verbreding).
-
We houden hoge verwachtingen van de resultaten van onze leerlingen.
-
De instructie is passend bij de onderwijsbehoefte van de leerling.
-
Naast het aanbod voor de basisvaardigheden is er een breed en uitdagend aanbod om de cognitieve vaardigheden op verschillende gebieden te ontwikkelen.
2. Aanleren om tot leren te komen
-
Aanbod voor de ontwikkeling van de executieve functies.
-
Leerlingen worden gestimuleerd om creatief en divergent te denken.
-
We bevorderen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid en dagen uit tot een onderzoekende houding.
-
We leren leerlingen de werking van het brein en helpen hen te ontdekken hoe zij goed kunnen leren en werken.
3. De sociaal-emotionele ontwikkeling
-
Leerlingen ruimte bieden voor eigenheid en ontwikkeling op eigen niveau en tempo.
-
Zorgen voor een veilig leerklimaat in de groep.
-
We leren de leerlingen ‘taal’ voor hun emoties en leren hen op een fijne manier met elkaar om te gaan.
Lees hier het hele beleid.